Werken uitvoeren in je huis vooraleer je het te koop of te huur op de markt gooit? Je hoort het iedereen zo al denken: “Die investering kan je nooit recupereren!” Wel, wees daar nu maar niet zo zeker van! Iedereen kent immers het spreekwoord “je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken”. Dat is voor mensen zo, maar het is even juist voor vastgoed. En hoe zorg je voor dat instant “wow”-gevoel? Door het toepassen van de juiste “home staging” technieken.
Bij home staging is het de bedoeling dat je bezoekers een goed gevoel geeft vanaf het moment dat ze jouw woning zien, en dat ze dat gevoel niet meer loslaten. Je krijgt op die manier ongetwijfeld meer kandidaten over de vloer. Meer nog, de kans dat je een bod krijgt dat dicht(er) tegen jouw vraagprijs ligt, is zeer reëel.
Je parkeert je wagen, en je ziet een overwoekerde voortuin, losliggende tegels, een dak vol mos, en afgebladderde ramen en deuren. Geef toe: daar word je niet bepaald “happy” van…
Je parkeert je wagen, en je ziet een woning met ramen en deuren in een frisse kleur, kort afgereden gras met hier en daar een bloemperkje, een “Welkom” matje voor de deur, en een plantje op de vensterbank. Hier ga je met plezier binnen, niet?
Hou er rekening mee: als iemand jouw woning binnenkomt, staan alle zintuigen op scherp:
Op het eerste gezicht zou je denken dat home staging enkel kan toegepast worden op instapklare woningen. Maar niets is minder waar: onafhankelijk van de staat van een pand, kan het “aantrekkelijk” gemaakt worden. Zo kan je bij een te renoveren woning, waar het duidelijk is dat bijvoorbeeld de keuken volledig moet vervangen worden, de afbraakwerken al uitvoeren. Op die manier kan een koper vertrekken van het een leeg doek, en is er al wat werk uitgespaard. En belangrijk om te weten: dit heeft een positief effect op de waarde van de woning.
Hebben we te maken met een instapklare, licht op te frissen, of te decoreren woning, dan moeten we er vanuit kunnen gaan dat er geen al te grote gebreken aan het pand zijn. Is dat toch zo, los die dan sowieso al op. Zo kan je een woning met vochtproblemen niet echt als instapklaar bestempelen. Wil je er echt geen geld in steken, zorg dan ten minste voor duidelijke en geloofwaardige offertes (zoals een geldigheid tot na het verlijden van de notariële akte). Op die manier krijgt de bezoeker een eerlijk en duidelijk beeld van het pand. En geloof het of niet, maar door het opbouwen van dit vertrouwen, zal een uitgebracht bod hoger liggen dan wanneer de openheid er niet is.
Het zijn maar enkele voorbeelden van kleine zaken, die er voor zorgen dat het gevoel dat bezoekers krijgen bij jouw woning niet optimaal is. Uiteraard hoef je een lekkende kraan in een totaal te renoveren keuken niet te herstellen, maar je kan overwegen om de watertoevoer voor die kraan af te sluiten, zodat ze niet meer lekt. Doe je dat niet, dan draag je bij aan de visie dat er “toch nog veel werk is”.
Vooraleer een potentiële koper of huurder de knoop doorhakt, zijn er tal van woningen de revue gepasseerd. Het is dus ongelooflijk belangrijk om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk werkpuntjes zijn bij jouw woning. Zo verhoog je immers automatisch de kans op een bod.
Je doet er dus goed aan om te veel persoonlijke toetsen al op voorhand te verwijderen. Zo wek je onbewust het gevoel dat iedereen welkom is. Vermijd dus te veel gezinsportretten, hobbykamers vol met instrumenten, religieuze symboliek, fel roze slaapkamers,…
Inderdaad, het neemt de persoonlijkheid een stuk weg uit jouw huis, maar de inrichting zal op die manier een veel breder publiek aanspreken.
Nu is de vraag: waar spenderen bezoekers van jouw woning de eerste seconden? Juist, wachtend aan de voordeur! Ze hebben dus alle tijd om de staat van de voortuin, de gevel, het dak, de omheining,… in zich op te nemen. Het spreekt dus van zich dat als je hier al een goeie beurt maakt, de rest van het bezoek automatisch vlotter zal verlopen. Rij het gras af, plaats een plantje aan de deur, poets de ramen,… Zo eenvoudig kan het zijn.
Op de foto’s staat de gevel van hetzelfde huis, voor en na een schilderbeurt. Waarschijnlijk heb je bij één van de twee een beter gevoel. Een investering van enkele honderden euro’s aan verf die geschikt is voor gevels is voldoende.
Zorg er ook voor dat mensen niet de indruk kunnen krijgen dat jouw woning rommelig is: een stapel tijdschriften die op de tafel ligt, ingemaakte kasten die uitpuilen van het materiaal, de strijkmand die staat te wachten, de afwas die nog moet gebeuren, vier paar schoenen voor de schoenkast, in plaats van erin,… Een rommelige indruk creëert onrust, en dat gevoel moet je precies vermijden.
Op de foto’s zie je een badkamer op twee verschillende manieren. Je hoeft zeker geen kapstokken aan de verwarming te laten hangen, daar dienen kleerkasten voor. Een handdoek die nonchalant aan het handdoekenrek hangt komt ook rommelig over. En hoewel iedereen weet dat de linnenmand er staat voor de vuile was, heeft niemand er een boodschap aan om jouw ondergoed erin te zien liggen. Opnieuw, heel gemakkelijk in te voeren, maar met een totaal verschillend gevoel.
Betekent dat dan dat alles saai moet worden? Helemaal niet! Je kan nog altijd met accentmuren werken, en zeker met accessoires kan je heel wat kleur gebruiken: kussens, vasen, schilderijen, bloemen,… Zorg er wel voor dat alles een beetje bij elkaar past, zo krijg je weer een gevoel van harmonie en rust.
Zorg ervoor dat iedereen zich welkom voelt in jouw huis. Mensen moeten zich kunnen voorstellen hoe familie en vrienden kunnen uitgenodigd worden in een oase van rust, waar kinderen naar hartelust kunnen spelen, en waar plezier en geluk op de eerste plaats staan. Heb je dat bereikt, dan zal de verkoop of verhuur niet lang op zich laten wachten!