Home staging: Maak jouw woning aantrekkelijk

Home staging creëert een welkom gevoel in huisEen goede eerste indruk maken?
“Home staging” is de boodschap.

Werken uitvoeren in je huis vooraleer je het te koop of te huur op de markt gooit? Je hoort het iedereen zo al denken: “Die investering kan je nooit recupereren!” Wel, wees daar nu maar niet zo zeker van! Iedereen kent immers het spreekwoord “je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken”. Dat is voor mensen zo, maar het is even juist voor vastgoed. En hoe zorg je voor dat instant “wow”-gevoel? Door het toepassen van de juiste “home staging” technieken.

 

Home staging, wat is dat nu precies?

Bij home staging is het de bedoeling dat je bezoekers een goed gevoel geeft vanaf het moment dat ze jouw woning zien, en dat ze dat gevoel niet meer loslaten. Je krijgt op die manier ongetwijfeld meer kandidaten over de vloer. Meer nog, de kans dat je een bod krijgt dat dicht(er) tegen jouw vraagprijs ligt, is zeer reëel.

Je parkeert je wagen, en je ziet een overwoekerde voortuin, losliggende tegels, een dak vol mos, en afgebladderde ramen en deuren. Geef toe: daar word je niet bepaald “happy” van…
Je parkeert je wagen, en je ziet een woning met ramen en deuren in een frisse kleur, kort afgereden gras met hier en daar een bloemperkje, een “Welkom” matje voor de deur, en een plantje op de vensterbank. Hier ga je met plezier binnen, niet?

Hou er rekening mee: als iemand jouw woning binnenkomt, staan alle zintuigen op scherp:

  • Kijken: Is alles proper? Ziet de woning er goed uit? Zijn de details mooi afgewerkt?
  • Ruiken: Heeft de woning last van vocht? Hangt er een geur van huisdieren? Zitten er rokers in huis? Zijn er net frieten gebakken? Is het toilet niet te muf?
  • Horen: Kan je het verkeer goed horen? Ligt er een spoorweg vlakbij? Staan radio of TV veel te luid?
  • Voelen: Is de keukentafel vettig? Wil ik onmiddellijk mijn handen te wassen als ik buitenkom?
  • Smaken: Staat er een fruitmand op tafel? Liggen er snoepjes bij de voordeur?
Het klinkt misschien raar, maar als deze aspecten dragen bij tot “het gevoel” dat je bij een woning krijgt. Speel daar handig op in, en de kans dat je snel, en voor de best mogelijke prijs tot verkoop of verhuur kan overgaan is een pak hoger!
 

Gemakkelijk gezegd, maar hoe begin je aan zo’n staging?

Op het eerste gezicht zou je denken dat home staging enkel kan toegepast worden op instapklare woningen. Maar niets is minder waar: onafhankelijk van de staat van een pand, kan het “aantrekkelijk” gemaakt worden. Zo kan je bij een te renoveren woning, waar het duidelijk is dat bijvoorbeeld de keuken volledig moet vervangen worden, de afbraakwerken al uitvoeren. Op die manier kan een koper vertrekken van het een leeg doek, en is er al wat werk uitgespaard. En belangrijk om te weten: dit heeft een positief effect op de waarde van de woning.

Hebben we te maken met een instapklare, licht op te frissen, of te decoreren woning, dan moeten we er vanuit kunnen gaan dat er geen al te grote gebreken aan het pand zijn. Is dat toch zo, los die dan sowieso al op. Zo kan je een woning met vochtproblemen niet echt als instapklaar bestempelen. Wil je er echt geen geld in steken, zorg dan ten minste voor duidelijke en geloofwaardige offertes (zoals een geldigheid tot na het verlijden van de notariële akte). Op die manier krijgt de bezoeker een eerlijk en duidelijk beeld van het pand. En geloof het of niet, maar door het opbouwen van dit vertrouwen, zal een uitgebracht bod hoger liggen dan wanneer de openheid er niet is.

Eens we de basis in orde hebben, kunnen we beginnen aan de eigenlijke home staging. Er is hierbij één punt dat vele eigenaars vaak vergeten: als jouw pand op de vastgoedmarkt wordt geplaatst, moet je veronderstellen dat je er zelf niet meer in gaat wonen. Je zal jouw persoonlijke smaak en stijl dus even aan de kant moeten zetten, en ervoor zorgen dat je een zo breed mogelijk publiek aanspreekt. En om dat zo goed mogelijk te doen, moet je met enkele feiten rekening houden:

Bezoekers zien het potentieel niet

Eén van de belangrijkste redenen om tijd te maken voor home staging is omdat het overgrote deel van mensen het echte potentieel van een pand vaak niet kunnen inschatten.
  • Iedereen heeft wel een “lege kamer” of “rommelkamer”. Heb jij een woning met 3 slaapkamers, waarvan je er één als opbergruimte gebruikt, weet dan dat bezoekers die niet als slaapkamer zullen zien. Meer nog, ze zullen waarschijnlijk de woning buiten stappen met het gevoel dat de woning maar 2 slaapkamers heeft.
  • Ben jij een fan van felle kleuren, en experimenteer je daar graag mee op de muren van jouw kamers? Dan is de kans groot dat bezoekers overweldigd zullen zijn door het kleurenspel. Maar is dat de indruk die je aan potentiële kopers of huurders wilt nalaten?
  • Ben je roker, heb je een hond in huis die net in de regen gelopen heeft, of heb je genoten van zelf gebakken frietjes? Dan is het waarschijnlijk niet het juiste moment om mensen te ontvangen voor een bezichtiging. Jouw woning zal in de gedachten zitten als het “huis met de speciale geur”, en dat zal een impact hebben op een eventueel bod.

Kleine probleempjes? Los ze al zelf op!

Stoort die lekkende kraan in de keuken jou mateloos? Is het vochtprobleem in de badkamer aangepakt, maar heb je nog niet herschilderd? Heb je nog steeds die offerte liggen om die barst in het raam te herstellen?

Het zijn maar enkele voorbeelden van kleine zaken, die er voor zorgen dat het gevoel dat bezoekers krijgen bij jouw woning niet optimaal is. Uiteraard hoef je een lekkende kraan in een totaal te renoveren keuken niet te herstellen, maar je kan overwegen om de watertoevoer voor die kraan af te sluiten, zodat ze niet meer lekt. Doe je dat niet, dan draag je bij aan de visie dat er “toch nog veel werk is”.

Vooraleer een potentiële koper of huurder de knoop doorhakt, zijn er tal van woningen de revue gepasseerd. Het is dus ongelooflijk belangrijk om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk werkpuntjes zijn bij jouw woning. Zo verhoog je immers automatisch de kans op een bod.

Depersonaliseer

Iedereen heeft persoonlijke smaken, overtuigingen, hobbies,… Dat is precies wat jouw leven kleur geeft. Anderzijds is het ook zo dat mensen die geïnteresseerd zijn in jouw pand misschien volledig andere visies hebben.

Je doet er dus goed aan om te veel persoonlijke toetsen al op voorhand te verwijderen. Zo wek je onbewust het gevoel dat iedereen welkom is. Vermijd dus te veel gezinsportretten, hobbykamers vol met instrumenten, religieuze symboliek, fel roze slaapkamers,…

Inderdaad, het neemt de persoonlijkheid een stuk weg uit jouw huis, maar de inrichting zal op die manier een veel breder publiek aanspreken.

Creëer een aangenaam gevoel

We kunnen het niet genoeg benadrukken: wil je dat potentiële kopers of huurders een klik hebben met jouw woning? Zorg dan dat ze geen reden hebben om ergens een slecht gevoel over te hebben. Er zijn tal van mogelijkheden om hiertoe bij te dragen, terwijl je inspeelt op alle zintuigen:
  • Zorg voor een aangename temperatuur in huis.
  • Een heel subtiele geur van versgezette koffie kan wonderen doen.
  • Niemand wil geluidsoverlast, maar ijzige stilte is ook niet ideaal. Speel rustgevende muziek op de achtergrond, en dat probleem is opgelost.
  • Verlichting is ongelooflijk belangrijk. Gebruik sfeerverlichting waar mogelijk, en steek hier en daar een kaarsje aan.
Zeer eenvoudige maatregelen, die een wereld van verschil maken!
Basisprincipes zijn gemakkelijk uit te leggen, maar uiteraard is iedere situatie verschillend. Misschien heb jij een instapklaar huis, waar je zelf al jaren in woont. Of één van de woningen van een nieuw samengesteld gezin wordt binnenkort verhuurd. Je kan ook geïnvesteerd hebben in een huurwoning, die je nu wilt verkopen.
Niet alleen zijn de situaties verschillend, maar de omstandigheden waaronden een huis te koop of te huur wordt aangeboden kunnen van een aantal factoren afhangen. Ongeacht die elementen, er zijn enkele ideeën die sowieso kunnen toegepast worden, zonder al te veel moeite.

Begin bij de voordeur

Het is ondertussen al duidelijk: het belang van de eerste indruk is niet te onderschatten. Meestal is die in de eerste seconden al gevormd, en over het algemeen is het niet meer zo gemakkelijk je van die indruk te ontdoen.

Nu is de vraag: waar spenderen bezoekers van jouw woning de eerste seconden? Juist, wachtend aan de voordeur! Ze hebben dus alle tijd om de staat van de voortuin, de gevel, het dak, de omheining,… in zich op te nemen. Het spreekt dus van zich dat als je hier al een goeie beurt maakt, de rest van het bezoek automatisch vlotter zal verlopen. Rij het gras af, plaats een plantje aan de deur, poets de ramen,… Zo eenvoudig kan het zijn.

Op de foto’s staat de gevel van hetzelfde huis, voor en na een schilderbeurt. Waarschijnlijk heb je bij één van de twee een beter gevoel. Een investering van enkele honderden euro’s aan verf die geschikt is voor gevels is voldoende.

Rommel is uit den boze

We moeten waarschijnlijk geen uitleg geven over het feit dat je woning echt wel proper moet zijn als je potentiële kopers of huurders over de vloer krijgt. Toiletten, keukens, badkamers,… alles moet blinken!

Zorg er ook voor dat mensen niet de indruk kunnen krijgen dat jouw woning rommelig is: een stapel tijdschriften die op de tafel ligt, ingemaakte kasten die uitpuilen van het materiaal, de strijkmand die staat te wachten, de afwas die nog moet gebeuren, vier paar schoenen voor de schoenkast, in plaats van erin,… Een rommelige indruk creëert onrust, en dat gevoel moet je precies vermijden.

Op de foto’s zie je een badkamer op twee verschillende manieren. Je hoeft zeker geen kapstokken aan de verwarming te laten hangen, daar dienen kleerkasten voor. Een handdoek die nonchalant aan het handdoekenrek hangt komt ook rommelig over. En hoewel iedereen weet dat de linnenmand er staat voor de vuile was, heeft niemand er een boodschap aan om jouw ondergoed erin te zien liggen. Opnieuw, heel gemakkelijk in te voeren, maar met een totaal verschillend gevoel.

Hou het neutraal

Over het algemeen wordt aangeraden om zo veel mogelijk te depersonaliseren, en neutrale kleuren te gebruiken. Lichte grijstinten, gebroken wit, lichte bruintinten kunnen daarbij helpen. Op die manier geef je de mogelijkheden van het pand weer, niet zozeer wat jij ermee gedaan hebt. Zo geef je mensen ook de kans om zich een beeld te vormen van wat kan.

Betekent dat dan dat alles saai moet worden? Helemaal niet! Je kan nog altijd met accentmuren werken, en zeker met accessoires kan je heel wat kleur gebruiken: kussens, vasen, schilderijen, bloemen,… Zorg er wel voor dat alles een beetje bij elkaar past, zo krijg je weer een gevoel van harmonie en rust.

Zorg dat de sfeer goed zit

Heb je geen rommel meer in huis, zijn de persoonlijke spullen weg, en heb je neutrale kleuren? Dan kan je nu nog met geuren en licht spelen om een gezellige sfeer te creëren.

Zorg ervoor dat iedereen zich welkom voelt in jouw huis. Mensen moeten zich kunnen voorstellen hoe familie en vrienden kunnen uitgenodigd worden in een oase van rust, waar kinderen naar hartelust kunnen spelen, en waar plezier en geluk op de eerste plaats staan. Heb je dat bereikt, dan zal de verkoop of verhuur niet lang op zich laten wachten!

Jouw vastgoed? Jij staat centraal!

Contacteer ons nu